Raadsvergaderingen juni 2017

Wonenvrijdag 30 juni 2017 19:01

Op 15 juni 2017 vond de jaarlijkse raadsvergadering plaats waar de begroting van de verbonden partijen behandeld werden. Deze begrotingen dienen te worden aangeleverd aan het college die deze voorziet van commentaar en voorstellen doet aan de Raad. De Raad beslist uiteindelijk of de voorstellen worden geaccordeerd hetgeen meestal wel het geval is.

Ook die avond werden alle voorstellen overgenomen en heeft de Raad de begrotingen van de verbonden partijen vastgesteld.

----

De Raadsvergadering van 22 juni 2017 bevatte een veelheid aan onderwerpen en moties. Alles is terug te lezen op de site van de Gemeente Moerdijk maar onderstaand nog de belangrijkste zaken. Er is een krediet gevoteerd om de kern Zevenbergschenhoek een leefbaarheid - impuls te geven. Deze kern heeft veel last van sluip verkeer doordat de

A16/A17 vaak te maken heeft met filevorming. Alle fracties onderschreven uiteindelijk het college voorstel en het krediet kan worden verleend. De werkzaamheden zullen zo spoedig mogelijk worden opgepakt. Inmiddels zijn er wel tijdelijke maatregelen genomen die effect resulteren. Het 2e belangrijke onderwerp was het vaststellen van het groenstructuurplan/groenbeheerplan en bomenplan. Ook hier kon onze fractie zich in vinden. Belangrijk voor onze gemeente is dat er duidelijke afspraken zijn over de totale groenvoorziening in onze gemeente. Het plan voorziet hierin volgens ons en het gevraagde krediet was voldoende onderbouwd. Ook het speel ruimte plan kon onze goedkeuring verkrijgen. Dit plan voorziet in alle kernen een adequate speelruimte.

Belangrijk voor onze fractie was tevens dat bij zowel bij het Groenplan als het speelruimteplan de Raad en commissie leden al eerder waren geïnformeerd door het college. De overige behandelde stukken kunt u lezen op de website van de Gemeente Moerdijk. Het was in ieder geval een levendige vergadering waarbij belangrijke besluiten zijn genomen.

----

29 juni 2017 was een Raadsvergadering die in het teken stond van de kadernota 2018 en verder. Ook onze fractie heeft zich in de algemene beschouwingen uitgesproken over deze kadernota. Omdat afgesproken was dat er maar 1 termijn zou zijn waarin de fracties hun mening konden geven over de nota werd het geen lange vergadering. Ook zijn er door diverse fracties aanvullingen ingediend en voorstellen gedaan die door het college zullen worden meegenomen en in de volgende vergadering worden voorzien van een advies. Ook zal het college dan nog verder ingaan op de algemene beschouwingen van de diverse fracties. Ook had onze fractie van te voren al een aantal vragen gesteld aan het college die naar tevredenheid zijn beantwoord.