Even bijpraten

Bert Schreudersdinsdag 16 oktober 2018 21:21

Het heeft even geduurd, maar toch maar weer in de pen geklommen. Net voor het zomerreces is de jaarrekening 2017 van onze Gemeente goedgekeurd waarbij de accountant voor zowel getrouwheid als
rechtmatigheid een voldoende gaf. Hierdoor is er een periode van onzekerheid afgesloten en het blijkt dat men op de goede weg is en de juiste keuzes gemaakt zijn. Als voorzitter van de rekening commissie heb
ik frequent overleg over de voortgang en in die hoedanigheid rapporteer ik dan ook aan de Raad.

Hierna begon een welverdiende rust periode voor velen, maar niet voor mij. Mijn privé situatie laat geen echte vakantie toe dus zijn wij thuis gebleven en hebben genoten van de mooie zomer. Tijdens het zomer reces heb ik deelgenomen aan een projectje om de financiële verordening nog eens tegen het licht te houden. Dit resulteerde in een aantal aanpassingen die zijn voorgelegd aan de commissie Bestuur en Middelen die unaniem de wijzigingen goedkeurde. Als er niets geks gebeurd dan zal de Raad op 1 november 2018 het besluit overnemen.

Na de vakantie hebben we het Gemeente werk weer opgepakt en de eerste raadsvergadering is weer achter de rug. Geen schokkende zaken na zo'n vakantie maar toch heeft onze fractie besloten om niet in te stemmen met de gelden voor vervanging van een fietspad in Fijnaart. Niet dat wij tegen vervanging zijn, maar de gekozen variant (duurste) ging ons een brug te ver. Helaas stonden wij alleen maar hebben toch gemotiveerd ons geluid laten horen. Momenteel loopt de discussie om het Gemeentehuis aan te pakken en deze te upgraden naar de nieuwe manier van werken. Een forse investering. In eerste instantie ging onze fractie ook hier niet in mee, maar na nogmaals de stukken te hebben doorgenomen neigen wij om wel in te stemmen. De komende weken gaan wij ons verder beraden. Ook de extra verhoging van de begraaftarieven is al jaren een doorn in onze ogen. Gelukkig lijkt zich een kentering aan te dienen. Omdat andere producten niet of nauwelijks kostendekkend te maken zijn stelde de wethouder voor - na een behoorlijk statement van onze zijde- om de extra verhoging van 5% te schrappen bij de komende begroting. De meeste fracties konden onze inbreng hierover wel steunen en we hopen dan ook dat
dit van tafel gaat. Al met al meer dan 5 jaar strijd hierover.

De maand oktober staat verder in het teken van de begrotingsbehandeling 2019 welke op 8 november 2018 zal worden gehouden. Stukken moeten worden gelezen en beoordeeld, vragen worden gesteld en de algemene beschouwingen geschreven. Al met al geen rust dus maar wel leuk om te doen. Door verschillende omstandigheden bestaat onze fractie momenteel nog uit  slechts 2 personen. We hopen dat er op korte termijn verandering komt  omdat we anders te kwetsbaar zijn. Wij vragen uw Gebed voor het werk wat we mogen doen en voor de andere leden van onze fractie die al dan niet tijdelijk zijn uitgevallen.

hartelijke groet,

Bert Schreuders