Nieuws vanuit de CU fractie Moerdijk

Hertenkamp.jpgdinsdag 31 december 2019 13:46

1) Het jaar is bijna voorbij. Op het moment van het schrijven van dit stukje liggen de kerstdagen net achter ons. De jaarwisseling nadert en het jaar des Heren 2020 breekt spoedig aan. Terugkijkend was het een behoorlijk intensief jaar geweest voor onze fractie waarbij met name de laatste maanden vele vergaderingen hebben plaatsgevonden. Desondanks zijn wij blij dat we dit werk hebben mogen doen omdat we weten dat God ons nabij is. Hij ziet de werken en Zegent deze. Onze fractie is maar klein maar zeker gemotiveerd en vindt in de Raad en daarbuiten veel gehoor. Ondanks de ene zetel weet men inmiddels dat de ChristenUnie ook in Moerdijk haar steentje bijdraagt en positief kritisch is bij de diverse voorstellen die vanuit het college worden gedaan. Men kan niet om ons heen en vaak waren we woordvoerder bij diverse onderwerpen. De laatste maanden stonden in het teken van de afwikkeling van een aantal hamer stukken zoals vaststelling van de legesverordeningen, een aantal besluiten over investeringen naar de toekomst zoals centrumplan Fijnaart en Klundert, de scholenbouw in de diverse kernen, woningenbouw etc. Plannen die in aanvang veel geld kosten maar die op langere termijn zeker bijdragen aan de leefbaarheid in onze gemeente. Onze fractie was dan ook positief om deze plannen in 2020 en 2021 te gaan onderzoeken en eventueel op te pakken. Ook de discussie over de stikstof uitstoot en de Pfas gronden ging niet aan onze gemeente voorbij. Gelukkig is er nu een oplossing zodat een aantal projecten door kunnen. Denk hierbij aan het afgraven van de bekende Bult in het centrum. Belangrijk voor 2020 is de klimaatopgave die in Nederland is afgesproken. Ook binnen onze gemeente is dit voortvarend opgepakt en samen met een groot aantal regio gemeenten worden de plannen voorbereid en medio 2020 zal hierover besluitvorming plaatsvinden. Al met al zullen we ook in 2020 genoeg zaken voor onze kiezen krijgen, dus het politiek actief zijn blijft uitdagend en veelzijdig.

2) Eind 2019 heeft onze fractie vragen gesteld over het sluiten van een aantal bruggen in de kern Klundert. Deze zijn afgekeurd en niet meer veilig en er zal dringend herstel moeten plaatsvinden. Wij hebben voorgesteld om voor de kerst een noodreparatie uit te voeren zodat de bewoners in ieder geval er over konden lopen. Helaas, ondanks dat alle fractie dit onderschreven zal reparatie en herstel pas begin 2020 plaatsvinden. Wij zullen de verantwoordelijke wethouder te zijner tijd hierover nogmaals aanspreken. Het college zegt van zichzelf dat ze doortastend en voortvarend te werk gaan maar in dit dossier stellen wij vast dat dit niet is gebeurd.

3) Ook het hertenkamp in de kern Klundert kwam weer in het nieuws door een geschil met de beheerder. Wij moesten dit op faceboek lezen. De huidige beheerder heeft het contract ingeleverd en sluiting dreigde. Gelukkig is er inmiddels een oplossing gekomen die voor alle betrokkenen aanvaardbaar is. Belangrijk voor onze fractie was de inzet van Sovak. Mensen met een beperking hielpen de beheerder met het voeren etc. Dit dreigde ook weg te vallen maar gelukkig kan dit door gaan. Al met al genoeg reden om kritische vragen te stellen die inmiddels door het college zijn beantwoord en nog veel belangrijker, er is een tijdelijke oplossing voor een half jaar waarbij gesproken zal worden over een definitieve invulling. Het hertenkamp heeft een grote sociale functie en mag niet verdwijnen in Klundert is de mening van onze maar ook andere fracties.

Ik bedank mijn fractiegenoten Jan Oskam en Henk-Jan Keur voor hun belangrijke ondersteuning het afgelopen jaar. We gaan met Gods Zegen en kracht het nieuwe jaar 2020 in. Wat er allemaal op ons pad zal komen, weten we niet maar we weten dat God met ons mee zal gaan. Ik wens u allen een Voorspoedig en Gezegend nieuw jaar toe.

fractievoorzitter

Brief bruggen.pdf36,3 kBapplication/pdfdownload