Het digitale tijdperk

Bert Schreuders.jpgdinsdag 20 oktober 2020 23:31

Na de in mijn ogen welverdiende vakantie begon het politieke seizoen weer. Dachten we dat het corona virus onder controle was en dat we weer fysiek konden vergaderen, helaas de werkelijkheid is anders. Het virus woedt in alle hevigheid en vorige week is er een gedeeltelijke Lock down aangekondigd. Voor vele ondernemers betekent dit wederom sluiting van hun bedrijf en/of beperkingen. Vele worden getroffen en wij leven dan ook met allen die getroffen worden mee en bidden dat het virus zal verdwijnen zodat het "normale" leven weer kan worden opgepakt. Gevolg is wel dat we hoopten op fysiek vergaderen maar helaas het is gebleven tot 1 raadsvergadering. De andere vergaderingen en bijeenkomsten werden digitaal gehouden. Ook zijn er een aantal commissievergaderingen samengevoegd. Dit scheelt dan weer een avond of soms 2. De belangrijkste zaken in mijn ogen waren de afgelopen periode het krediet voor de Sten Poppen in Klundert. Deze worden aangepakt en op termijn hersteld. Nu is er geld, mede door een forse subsidie, om de omgeving aan te pakken hetgeen ook gaat gebeuren. Daarnaast ligt er een plan om de botenloods bij Ford Sabina in Willemstad op te knappen. Ook hier is er een forse subsidie vanuit de provincie beschikbaar. Tijdens de commissie behandeling bleek dat de meeste fracties juichend staan tegenover dit plan, maar dat de risico's te hoog zijn voor onze Gemeente, zeker in het licht van de komende bezuinigingen. Op 5 november 2020 zal er een definitief besluit worden genomen. Onze fractie heeft haar steentje bijgedragen, door vooraf vragen te stellen en tijdens de behandeling haar zegje te doen. Ook binnen onze fractie waren we (nog) niet eensgezind en zullen ons de komende periode beraden of we voor of tegen gaan stemmen. Veel stukken die op de agenda stonden konden het predicaat "hamerstuk"krijgen en werden zonder een echte inhoudelijke discussie doorgeleid naar de Raad ter besluitvorming. Ook heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld over de woningbouw van met name in de Kern Klundert en de verpaupering in deze kern. Vermoedelijk heeft u hier al kennis van genomen maar de antwoorden die wij ontvingen waren niet tot tevredenheid en ik heb hierover inmiddels een gesprek gehad met de verantwoordelijke wethouder (Onderhoud). Woningbouw komt begin december 2020 aan de orde en dan zullen wij ons zeker weer laten horen.  De komende weken staan in het teken van de begroting 2021. Een eerste vergadering in commissie verband hebben wij achter de rug. We konden technische vragen stellen. Ook in de fractie is de begroting kort aan de orde geweest. Gezien het groot aantal stukken, de forse ingrepen en de complexe materie hebben we de komende weken hard nodig om tot een standpunt te komen. U hoort van ons. Tot slot heeft de burgemeester Klijs besloten om per 1 juni 2021 te stoppen als burgemeester van onze Gemeente. Jammer, maar wij respecteren zijn keuze. Gevolg is wel dat wij op zoek moeten gaan naar een nieuwe burgemeester voor onze Gemeente. Ook dit traject is opgestart en 5 november 2020 komst hier een Raadsvoorstel voor. Uw fractievoorzitter is nauw betrokken bij het totale proces. In de volgende update hoort u meer. Ik begon met een welverdiende vakantie, maar zelf heb ik het gevoel dat ik geen vakantie heb gehad. Het vele werk en de ontwikkelingen binnen onze gemeente slokt veel tijd op. Belangrijk voor mij is dat ik gesteund wordt door mijn fractiegenoten en de kracht vindt in Gods Woord. Ook u vraag ik om te bidden voor onze fractie om het vele werk wat moet worden gedaan.

met vriendelijke groeten,

fractievoorzitter

Beschouwingen kadernota 2021-2024 Gemeente Moerdijk.pdf381,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Het digitale tijdperk'