Het afscheid en de installatie van onze nieuwe burgemeester

Jac klijs 3maandag 21 juni 2021 15:03

De afgelopen periode stond in het teken van het afscheid van onze burgemeester Jac Klijs en de installatie van onze nieuwe burgemeester Aart Jan Moerkerke.

Voor mij als plaatsvervangend voorzitter van de raad was een belangrijke taak weggelegd. Allereerst het afscheid van Jac Klijs die bij 10 jaar Burgemeester is geweest van onze mooie Gemeente. Hij heeft veel betekend voor de inwoners, bedrijven en voor de veiligheid van onze gemeente, zeker na de enorme brand bij Chemie Pack in 2011. Namens de Raad, college en ambtelijke organisatie mocht ik hem benoemen als ereburger van onze Gemeente. Een onderscheiding die pas 1 keer, zij het postuum, was uitgereikt. Jac was hier duidelijk verguld mee. De gehele bijzondere raadsvergadering is terug te luisteren en te zien op de website van de Gemeente Moerdijk. Op 07 juni 2021 was er hoog bezoek in onze Gemeente. De commissaris van de Koning, Mevrouw Mr. I. Adema was naar Moerdijk gekomen om de nieuwe burgemeester te installeren zoals dat officieel heet. Een feestelijke avond waarbij de regie van de avond in handen was van ondergetekende. Een avond die vlekkeloos verliep en de commissaris complimenteerde een ieder die betrokken was bij deze organisatie maar ook bij de zoektocht naar de nieuwe Burgemeester. Een intensieve maar ook leerzame periode werd hiermee afgesloten en uw voorzitter kon zijn "gewone"raadswerk weer gaan oppakken.

Gelukkig was er gedurende die periode maar 1 echt belangrijk onderwerp op de agenda t.w. de investering van bijna 7 miljoen euro in wegen. Het onderhoud was in zodanige staat dat hier een inhaalslag nodig was. Onze fractie was op zijn zachtst gezegd hier niet blij mee en heeft een motie in gediend samen met nog een paar andere fracties en in deze motie gevraagd naar een extern onderzoek over het hoe dit nu weer kon gebeuren. Helaas de coalitie ging niet mee waardoor de motie werd ingetrokken. Aangegeven dat dit wel het laatste voorstel was waarbij er geld, lees euro's, gaat naar achterstallige zaken. Wethouder gaf aan dat men een goed beeld had wat er nog moet gebeuren maar ondanks dit houden wij zeker de vinger aan de pols.

Het eerste halfjaar is voorbij gevlogen en was voor mij als fractie voorzitter een extra drukke periode vanwege het afscheid en de installatie. Ik mocht gedurende die periode ervaren dat God mij de kracht gaf om dit extra werk te mogen doen. Toch ben ik blij dat deze wel zware periode achter ons ligt waarbij ik aanteken dat de samenwerking met de Griffier en de griffie tot meer dan tevreden was. We waren samen met anderen uit de organisatie een hecht team.

Op naar het zomer reces maar eerst nog de kadernota en de jaarrekening 2020 bespreken.

Hartelijke groet,
Bert Schreuders
fractievoorzitter

Jac klijs 14,1 MBimage/jpegdownload
Jac klijs 23,1 MBimage/jpegdownload

Reacties op 'Het afscheid en de installatie van onze nieuwe burgemeester'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.