Algemene beschouwingen door de ChristenUnie begroting 2022 - 2026

Bert Schreuders.jpgmaandag 15 november 2021 12:07

Afgelopen weken waren er twee raadsvergaderingen. Op 4 november een reguliere en op 11 november de begrotingsbehandeling 2022 - 2026. Kort even een toelichting op beide Raadsvergaderingen die terug te luisteren zijn en waarbij onze fractie behoorlijke inbreng heeft gehad.

Op 4 november 2021 waren er twee bespreekstukken t.w. de verruiming van de winkel openingstijden en de aanleg van nieuwe honden losloop terreinen. Uiteraard stemden wij tegen de verruiming van de winkeltijden en gelukkig konden wij een aantal fracties meekrijgen. Het CDA, PvdA, SP gingen met onze motivatie mee of hadden zo hun eigen bedenkingen. Moerdijk Lokaal zou ook tegen stemmen, maar tijdens de door ons aangevraagde hoofdelijke stemming stemden zij toch voor het voorstel. Hierna heb ik het vertrouwen in deze partij opgezegd waarbij het laatste woord nog niet is besproken. Helaas stemden de een meerderheid voor verruiming waardoor dit voorstel werd aangenomen. Het tweede voorstel was voor de derde keer de de wethouder ingebracht zonder dat hij de opmerkingen uit de vorige ronden had opgevolgd. Er ontstond een hevig debat waaraan ook onze fractie mee deed. Na het inbrengen van een amendement wat door een ruime meerderheid werd gesteund, kon de wethouder voor de 3e keer terug met het stuk. Alleen gelden voor het opknappen van bestaande terreinen is beschikbaar gesteld door de Raad. Wil hij meer losloop terreinen dan zal hij moeten komen meet een onderbouwd plan wat gedragen is door de inwoners van die kern waar het terrein zou moeten komen. Al met al een hoogst merkwaardige actie van de wethouder die gewoon het advies van de commissie/raad negeerde. Door dit alles loopt dit proces al drie kwart jaar wat naar onze inwoners toe een onacceptabele periode is. Helaas het ligt niet aan de Raad maar aan de  wethouder/ college.

De begrotingsvergadering zou feitelijk een hamerstuk moeten worden. Helaas het liep anders. Doordat het college in de 2e bestuursrapportage aangaf een fors overschot te verwachten over 2021 en het feit dat men toch de 15 ombuigingsvoorstellen wilden handhaven, hadden wij samen met de PvdA een amendement gemaakt om deze ombuigingen te parkeren en op 24 november 2021 in de commissie sociale opnieuw te bespreken. De coalitie had ook een amendement gemaakt en wilde 2 van de 15 voorstellen schrappen. Er ontstond een levendige discussie en besloten werd om de vergadering te schorsen om te bezien of men tot elkaar kon komen. Helaas een lid van de fractie van Onafhankelijk Moerdijk heeft deze lange schorsing teniet gedaan. We waren er nagenoeg uit om tot 1 amendement te komen maar hij vond dat de coalitie een meerderheid heeft en dat hun amendement gewoon doorgedrukt kon worden. Tot 2 keer toe herhaalde hij zijn standpunt waarop ik de vergadering (schorsing) verliet en uiteindelijk tegen de begroting stemde samen met nagenoeg alle oppositie partijen. Het optreden van de fractievoorzitter van OM in de vergadering na de schorsing deed de deur nog verder dicht. Hij ontkende het door zijn fractiegenoot gezegde. Hierop interrumpeerde ik met de opmerking of ik bij een andere vergadering had gezeten en/of dat ik zat te slapen. Beide waren niet aan de orde en zijn fractiegenoot had werkelijk deze woorden gebruikt. Al met al ging het om een klein bedrag op de begroting van ruim 110 miljoen euro. Voor mij als fractievoorzitter feitelijk geen discussie waard maar gezien het proces voorafgaande aan dit voorstel, onacceptabel.

Bert Schreuders,

Fractievoorzitter ChristenUnie Moerdijk.

Algemene beschouwingen begroting 2022 definitief.pdf66,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Algemene beschouwingen door de ChristenUnie begroting 2022 - 2026'